Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

tisdag 2 februari 2010

c-vitaminchock!

Haha, det som dottern ville att jag skulle virka var en kiwi! Så då var jag ju tvungen att göra det och öka på hennes fruktsamling lite, delar av den fick också vara med på fotot.

Det blir inget regelrätt mönster, så jag skriver bara ungefär hur jag gjorde.

Skalet: Jag började med fyra maskor, oftast använder jag en magisk ring. Sen gjorde jag två fasta maskor i varje maska i två varv innan jag ökade på lite långsammare med två fasta maskor innan varje maska med två maskor i ett varv, sedan tre i nästa varv och så fyra i nästa. När jag hade ca 30 maskor körde jag bara på i 6-7 varv.

Det gröna: Jag började med fya vita maskor, bytte till grönt och gjorde två maskor i varje maska i tre varv. Sen sydde jag på kärnor med svart broderitråd.

Sen stoppade jag med vadd och sydde ihop hela kalaset.

Jag är sällan så noga när jag gör leksaksmat, för vem ser helt symmetriska frukter o dyl i verkligheten? Men om det är svårt att förstå vad jag menar så fråga gärna.

De andra frukterna finns mönster till på nätet, minns inte de exakta länkarna nu. Jordgubben är sydd från ett mönster i Tildas hus.

1 kommentar:

  1. Tck för det mönstret! Det var jätte-fint!!
    Och tack sá váldigt mycket fór fina saker du skriver till mej och för awarden. Jag kommer inte att göra ett nytt inlägg om det utan " fyller pá" det gamla, det blir lite trákigt med flera likadana inlägg annars, hoppas att du förstár.

    SvaraRadera