Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

lördag 11 juni 2011

En milstolpe till avklarad!



Det blev ett linne häromdagen. Kantbandspremiär dessutom. Massa strul med kantandet hade jag, men till slut fick jag till det så att det känns helt ok, och jag vet vilka misstag jag inte ska göra nästa gång. Jag har mer av tyget kvar, det ska nog bli en klänning fast i ungefär samma modell. Det är e-slöjds superhärliga trikå, köpte två varianter på Syfestivalen i våras. Mönstret heter "Brooklyn tank top" och är från en engelsk bok - jag uppdaterar vad den heter när jag orkat springa upp på övervåningen och kolla. Uppdatering: Boken heter Sewing clothes kids love.

I mönstret kunde man välja att sy knytband vid axlarna, eller fasta band. Det rekommenderades att prova för rätt längd. Dottern sov, så jag provade inte, och såklart blev de för långa. Jag löste det genom att sy dem till rosetter, blev helt ok. Däremot så tycker dottern inte alls att det är fint, så jag får se om hon tänker ta det på sig någon gång.

Det här börjar bli en syblogg. Men oroa er inte, jag fortsätter pyssla med annat också. Det är bara det att tröjan jag stickar på är så seg att få färdig, och nu har dessutom den ena stickan gått av. Och allt annat pysslande lyser med sin frånvaro - det är ju sommar ute, och vi spenderar dagarna utomhus i trädgården, eller som idag, på stranden.

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är och vilket fint linne det blev. Kantande är verkligen något alldeles extra :-).

    SvaraRadera