Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

fredag 3 juni 2011

Pysselstafett Sommar - trafikskyltar till lek

Idag är det min tur i Pysselstafetten.

Mitt och dotterns pyssel är att göra trafikskyltar som kan användas när barnen åker bobbycar eller cyklar. Du kan säkert använda pysslet och göra helt andra skyltar också om du vill det. Vi har kört enligt principen "man tager vad man haver" men vill du göra proffsigare skyltar så kan du säkert vidareutveckla konceptet :-).

Du behöver:


  • trästavar, grenar, tjockare pinnar eller liknande (vi tog en gammal spaljé som vi hittade på tomten)

  • eventuellt en såg om pinnarna är för långa

  • betong - vi hade en liten förpackning från Panduro hemma, men det är mycket billigare att köpa säckvis på byggvaruhus.

  • vatten

  • hink att blanda betongen i - och något att blanda med.

  • gummihandskar

  • matolja och pensel

  • tomma hinkar som det varit t ex turkisk yoghurt eller sylt i

  • kartong av det stabilare slaget, alternativt engångs papptallrikar

  • utomhusfärg och penslar

  • lim
Såga eller bryt dina grenar/trästavar eller vad du nu har i lagom längd. Våra är ca 75 cm långa. Här är jag i full action.




Min medpysslare.



Blanda betongen med vatten i en hink i enlighet med anvisningarna på förpackningen. Ha gummihandskar på dig.



Pensla yoghurthinkarna med matolja på insidan. Fördela sedan betongen i hinkarna. Vi stack ner våra trästavar/pinnar i mitten av betongen och stagade upp dem för att de skulle stå någorlunda rakt. Såhär:




Delar kartongen i lagom stora bitar, alternativt plocka fram papptallrikarna. Måla dem efter behag. Vi gjorde en P-skylt, två pilar, ett trafikljus och en biltvätt.




Vi använde Panduros outdoor craft paint. Vi hade bara några färger hemma, så vi fick använda fantasin till motiven.




Till vänster är dotterns biltvätt, och så parkeringsskylten.




Trafikljuset också. Vi hade ingen gul färg, så en lampa fick bli rosa.




Spraya betongen med vatten några gånger under bränntiden. Såhär ska det se ut när betongen är hård, vi kollade efter tre dagar och då var det klart. Tack vare matoljan var det lätt att få ut betongen från hinkarna utan att träpinnarna lossnade.




Vi limmade på själva skyltarna på pinnarna. Sen är det bara att börja leka!










Det var det :-)



Imorgon fortsätter pysselstafetten, näst på tur är Sara: Lilla bröllopsmonstret. Det ska bli spännande!










(Jag har själv fler skäl än det att titta in, eftersom jag såg att Lilla bröllopsmonstret varit med
i tv-serien Fyra bröllop, precis som min barndomskompis Anna vars blogg du hittar här.)

7 kommentarer:

  1. Vad bra det blev! :-) Det är ett kul pyssel eftersom det kan varieras och utvecklas mycket på olika sätt och användas till olika saker. Tack!
    Hoppas du och familjen har en toppen(lång)helg!!
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Åh va sött :) Har inte själv barn men ska verkligen lägga detta på minnet tills den dagen! Fast jag ska nog göra en "rökningförbjuden" skylt till vår balkong, tycke idén var så rolig :)

    Det blev nog lite fel när du länkade din kompis blogg, tänkte så du vet.

    SvaraRadera
  3. Men vilka gulliga trafikskyltar, vilket toppenpyssel!

    SvaraRadera
  4. Jag som har målat färdiga skyltar men inte haft några pinnar åt dem eftersom jag inte visste hur jag skulle göra! :) Nu vet jag :) tack!

    SvaraRadera
  5. Vilken himla fin idé, verkar klockren för min pojkar! Tack för detta fina tips.

    SvaraRadera