Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

måndag 13 juni 2011

Att lära sig sy


Det känns lite förmätet av mig att tala om hur man lär sig sy, eftersom jag fortfarande tycker att jag är nybörjare. Jag fick frågan av TokTova om nätkursen jag går, och skulle börja formulera en lång kommentar till henne, men kom på att jag kan skriva mina tips i ett inlägg istället. Jag har fortfarande mycket kvar att lära, men jag har kommit en bit på väg i alla fall.

När det gäller att sy i vävda tyger, tycker jag att klädskolan som jag valt har varit jättebra, men dyr. Varje kursbrev kostar 250 kr. De kursbrev jag fått än så länge har varit en enkel figursydd kjol (den kan man ladda ner gratis om man vill ha ett prov på hur deras kursbrev är uppbyggda), byxor (där valde jag att sy byxor i trikå till sonen), olika enkla kjolar, väst/ärmlös topp, jacka med krage och dragkedja, klänningen i den modell som den röda klänningen nedan är sydd i samt en klockad kjol som är mitt nästa projekt. Den uppmärksamme ser att nästan inget av detta är bloggat - det är för att inget är helt klart. Det saknas knappar, dragkedjor osv. Av någon anledning är de momenten sådant som jag drar mig för.

För tips kring sådana moment har boken: Sy- den kompletta sömnadshandboken hjälpt mig jättemycket.

Min kurs har inte handlat särskilt mycket om att sy i trikå. Det är både lättare och svårare tycker jag. Jag har hört att sykurser.se ska vara bra. Tittar man på bloggen så blir i alla fall jag sugen på att testa. Jag har också haft mycket hjälp och möjlighet att ställa alla dumma frågor man kan tänka sig i en facebookgrupp som heter "Vi sytokiga". Det är guld värt när man inte kommer vidare eller när något har blivit fel.

Jag tror också att det är viktigt att ha bra och enkla mönster. Jag fick tips om att låna på biblioteket, och det har jag också gjort. Jag har också fått ett par böcker med mönster, samt köpt några som sett fina ut. Även tidingar som Sömnadsmagasinet, Ottobre och Burda har mönster. Ottobre tror jag har mycket mönster till trikåtyger, men jag har inga nummer själv.

För övrigt är det som med allt annat - träna, träna, träna. Släng det du syr i väggen och plocka upp det igen ett par dagar senare. Fråga alla du kan komma på. Och ha bra grejer. Jag har en vanlig symaskin, ingen overlock, men har köpt kvalitetstråd i tygaffären. Har också köpt en bra tygsax, en sprättare (oumbärligt), markeringspennor och bra knappnålar. Förutom det har jag både vanliga symaskinsnålar, tvillingnålar i två bredder och nålar för stretchtyg samt jeanstyg. Det jag önskar mig är en overlockmaskin och en skärmatta med kniv.


Ett långt inlägg det här. Om just du har bättre tips och idéer, skriv dem gärna i en kommentar så jag hittar dem. Har du skrivit bra grejer kring att sy i din blogg så länka gärna så jag kan läsa.

2 kommentarer:

  1. Tack! Vad du är gullig som delar med dig. Jag blev jättenyfiken på klädskolan och har nu beställt gratisbrevet. Om det är så bra som dom skriver kanske jag fortsätter.
    :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Åh, så bra! Har funderat på att gå sömnadskurs jag med, men jag drar mig lite eftersom jag genant nog inte kommer överens med min symaskin. Varje gång jag ska använda den börjar den strejka och hitta på alla möjliga fel tills jag blir vansinnig och skriker på den. Då får min stackars karl sätta sig och sy färdigt, varpå maskinen helt magiskt fungerar perfekt så fort han rör vid den. Hade varit jättekul att kunna sy, men känns lite som att det är omöjligt :p Plus att jag verkligen inte har plats att sitta någon annan stans än vid köksbordet...

    SvaraRadera