Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

söndag 12 februari 2012

Mönster på stickade halvvantar i barnstorlek


Jag har stickat halvvantar till min dotter. Hon provade de jag stickade till mig, och ville ha ett par egna. Hon valde färger själv, men det lila garnet som hon ville ha så mycket som möjligt av var nästan slut, så det blev lite mer rosa än vad hon tänkt sig. Jag var sugen på att testa mosstickning, så därför blev det lite sådant.

Dottern ville ha tumhål, och eftersom jag inte stickat så många tumhål själv, valde jag att sticka vantarna på vanliga jumperstickor för att sedan sy ihop dem. Jag har använt garnet Lady från Järbo, och stickor 3.

Vill du sticka ett par sådana här vantar? Dottern är 5,5 år, och vantarna sitter bra på henne. Jag är 32 och får på mig dem också, så med några fler varv kan säkert äldre barn ha dem också.

Här är i alla fall mönstret:

Lägg upp 40 maskor med färg ett (ceriserosa i mitt fall).
Ett varv = sticka tills maskorna på stickan är slut och du ska vända håll.

Sticka resårstickning, två räta och två aviga i 9 varv.
Byt till färg 2 (här är det ljuslila). Fortsätt med resårstickning i 4 varv.
Vill du göra vantarna längre så kan du säkert lägga på några fler varv.

Sticka mosstickning, varannan maska rät och varannan avig, i två varv. På varv två, ska den räta maskan hamna ovanpå en avig, och den aviga maskan ovanpå en rät.

*Färg ett: två varv.
Färg två: 6 varv*
Upprepa det som står mellan * * 3 gånger.
Sticka två varv till med färg 1.

Byt till färg två. Sticka två varv till i mosstickning.
Övergå sedan till resårstickning, två räta, två aviga i 6 varv.

Maska av.

Sy ihop i sidan. Lämna ca tio varv öppet. placerat två varv under resårkanten. Vräng vanten så sömmen hamnar på insidan.
Virka runt tumhålet med fasta maskor i färg ett, ca 19 maskor. Slut med en smygmaska.
Fäst alla trådar.






4 kommentarer:

  1. Jätte härliga! Fina färger.

    Snällt att du delar mönstret!
    Jag som aldrig stickat halvvantar eller pulsvärmare blir allt lite sugen på att sticka ett par!

    SvaraRadera
  2. Snygga! Själv är jag för lat för att någonsin vilja sy ihop något, vill göra allt i ett stycke och sticka runt där det går... :)Det är verkligen inte svårt att göra tumhål när man väl lärt sig principen. Om du tänkt göra mitt mönster till femåringen skulle jag lägga på några maskor på bredden, förmodligen totalt 40, och så några extra varv slätstickning och en lite större tumkil, tills jag hade 13 m på tråden och sen lägga upp 3 nya. Fråga gärna om det är något som krånglar till sig, om du bestämmer dig för att testa!

    SvaraRadera
  3. Jätte fina. Väldigt enkel beskrivning .
    Tack för att du delar
    Mvh
    Catty "sticktanten"

    SvaraRadera
  4. Jätte fina! Tack för du delar beskrivningen.
    Mvh
    Catty "sticktanten"

    SvaraRadera