Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

fredag 30 april 2010

Mitt Hello Kitty-väskmönster



Väskan är nu färdig och kommer att postas till vinnaren i helgen. Jag är nöjd, förutom att jag inte fick till ansiktena helt bra, varken det virkade eller det som ska broderas på. Men jag har gjort mitt bästa och jag hoppas att mottagaren blir nöjd. Flera har frågat efter mönstret, så jag har nu skrivit ner hur jag gjort. Här och här finns väskorna som jag har inspirerats av och tittat på för att få till min. En av länkarna har också en annan beskrivning på Hello Kittyrutor, men den har jag inte lyckats med - vet inte om det beror på mig eller mönstret :-)


Börja med att virka sex rutor med Hello Kitty-ansikten och sex rutor med blommor. Det går såklart också att göra fler rutor för att få större väskor. Jag har använt dessa rutor som finns i diagramform. Brodera därefter morrhår och ögon i svart och nos i ljusgult på alla ansikten. Jag tycker det är lättast att göra det innan rutorna virkas ihop. Jag använde samma garn som jag virkat med (lady från Järbo samt virknål tre).
Virka därefter ihop rutorna. Jag gjorde på mitt egna sätt, men det avgör var och en hur man vill göra. Jag är absolut ingen expert, så det finns säkert smartare sätt. Jag har i alla fall gjort en extra rad med fasta maskor på kanten, sedan virkat ihop med smygmaskor i bara egna maskbågen på varje ruta. Det blir lite bubbligt i början, och man får chansa lite för att få ihop det, men det spelar inte så stor roll för det går att fixa till sen.
Jag gjorde därefter fyra rader med fasta maskor nertill på väskan innan jag virkade ihop botten på samma sätt. Ett alternativt sätt sätt är att virka en remsa så bred som man vill ha botten och sedan sy fast den på sidorna och i botten. Om det var ojämnheter vid den första raden fasta maskor så gjorde jag en luftmaska för att fylla ut det och sen virkade jag vidare med fasta maskor. Jag startade varje varv med en luftmaska och avslutade med en smygmaska.
Ovansidan gjorde jag på samma sätt med fyra rader fasta maskor. Därefter virkade jag en kant enligt följande: * en fast maska, en halvstolpe, en stolpe, en dubbelstolpe, en stolpe, en halvstolpe* upprepa varvet ut. Mot slutet får man eventuellt anpassa lite så att det blir en snygg avslutning.
Sedan virkade jag två handtag. Jag gjorde 70 luftmaskor och virkade runt med fasta maskor (det blir alltså fasta maskor på båda sidorna om luftmaskorna). Sen virkade jag en kant även på handtagen, men här gjorde jag enligt följande: * en fast maska, en halvstolpe, en stolpe, en halvstolpe, en fast maska* och upprepade varvet ut. Avslutade med smygmaska istället för fast maska på sista.
Sen är det bara att fästa alla trådar (måånga) och sy fast handtagen så att de sitter på ungefär samma ställe och blir lika stora. Nu ska bubbligheten ha rätat ut sig. På de ställen där jag tyckte att rutorna inte blivit tillräckligt ihopvirkade sydde jag några stygn med samma garn som jag virkade med för att slippa hål, det orkade jag inte göra på min egen väska.
Om något är oklart, så fråga gärna, det är svårt att förklara eftersom jag tänkt ut själv hur jag ska få ihop det. Finns det någon som har andra tips och länkar på hur man kan få ihop rutorna till en väska så skriv det gärna i kommentarerna.
Om du virkar en väska så skriv gärna något här också, jag kanske inspireras av dig om du gör på något annat sätt, jag vill hemskt gärna få se!

9 kommentarer:

  1. Vilket jobb! Och vilken fin väska det blev.

    SvaraRadera
  2. Ååå, vad fin den blev!!! Gissa om Lillstumpan kommer att bli glad!?! Jag kommer nog spara den en månad och ge den till henne när hon fyller 4 år i början av juni. Annars blir nog storasyster riktigt avundsjuk...

    SvaraRadera
  3. Så snart jag betat av ett par till av alla mina pågående virkprojekt måste jag nog prova på en väska. Är inte så bra på mönster ännu, men jag är rätt sugen ändå.

    Ha en rikigt fin Valborgshelg!!!
    Kram
    Cathrin

    SvaraRadera
  4. Väskan är så söt! Tack för beskrivningen, jag vill absolut göra ett försök att virka en. Måste bara avsluta ett par andra projekt först...

    Kram Outi

    SvaraRadera
  5. Åh, så söt!!!! Den skulle mina tjejer ha älskat! De släpar hela tiden omkring på väskor som de fyller med saker. Båda tjejerna är så förtjusta i Hello Kitty, men mest minsta (snart 2 år) tjejen. Hon har varit galen i katter sedan hon var bebis (av någon konstig anledning). Hon säger "Titty" om Hello Kitty. Jag önskar att jag kunde virka en själv, men så duktig är jag inte. Med det sagt så... Du har varit jätteduktig!!!!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Vad roligt att se din fina väska! Jag försökte mig själv på hello kitty benvärmare (finns på första sidan i högerspalten på min blogg om du vill kika. Hon fick ingen nos och inga morrhår, men jag tycker ändå att hon blev charmig liksom dina katter! Allt behöver ju inte bli perfekt, det blir ju bara mer personligt på det viset!! Ha en fin julafton,
    Theresa

    SvaraRadera
  7. Mmm, en sån väska skulle min dotter gilla. Tack för länken till rutorna! Du har mycket fint på din blogg.

    SvaraRadera
  8. Hej och tack för din fina kommentar, på min gamla eller vilande blogg, pyretpepsi.blogg.se. Numera rumsrerar jag på samma plattform som du :). http://annikam65.blogspot.com. Jag har inte virkat väskan ÄN! Men det kommer för den är så vansinnigt gullig! för närvarande har jag dille på pulsvärmare! Hoppas helgen är bra!

    SvaraRadera