Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

söndag 31 oktober 2010

lovikkavantar





Jag har stickat lovikkavantar. Mönstret finns lite här och var på nätet, jag har laddat ner ett på pdf och minns inte länken längre, men det står "Sticka och virka" på pdf:en. Snabbt och enkelt med tjockt lovikkagarn. Jag har tvättat mina i såpa och ruggat dem rätt mycket.
Jag valde att göra en helvit variant, det är mest min stil.

Det finns lite olika sätt att brodera på, här hittade jag en bild på kryssen. Här finns en annan variant med sneda linjer.
Uppdatering: här är länken till mönstret jag använt.

10 kommentarer:

  1. Snygga vantar! Bra val med bara vitt tycker jag. Själv håller jag också på med vantar, tvåfärgade med tunna stickor. Får se om de blir klara någon gång...

    SvaraRadera
  2. Så fina, och vitt är bäst. Lovikka är bäst av vantar, blir aldrig omoderna. Ha en trevlig måndag hela familjen.

    SvaraRadera
  3. Nice!
    Jag har ett par lovikka som jag stickade i slöjden för si så där 20 år sedan. Dom är "still going strong"!

    SvaraRadera
  4. Dom är jättefina!!! Och så vackert med vitt broderi på det vita. Dom kommer värma skönt i vinter.
    Ha det bäst!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh vad fina! Skulle gärna vilja ett par såna :)

    SvaraRadera
  6. Åh vad fint med ett par helvita!!

    SvaraRadera
  7. Det där är inga lovikkavantar, det är vantar stickade med lovikkagarn. Lovikkavantar har en bestämd form och design.

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym! På den mönsterpdf:en som jag har stickat ifrån så står det att det är lovikkavantar, och alltså i den formen och designen som det "ska vara" vad jag vet. Men du får gärna berätta hur jag skulle gjort för att du skulle kalla mina vantar för Lovikkavantar. De flesta kallar nog vantar stickade med lite toppig form, uppvikt kant och broderi plus tofs för lovikkavantar. Ungefär som att de flesta säger att de stickar Åremössor oavsett om de använder milanogarn eller inte. Tar tacksamt emot förslag på vad jag ska få kalla mina vantar istället. Hälsningar Denice

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalla du dina vantar för Lovikka, dom är jättefina!

      Radera
  9. Kalla du dina vantar för Lovikka, dom är jättefina!

    SvaraRadera