Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

lördag 19 oktober 2013

Diadem med pärlor och krympplast - pysselstafetten

Idag är det min och doterns tur i Pysselstafetten, vi har tagit över stafettpinnen från Kinoko som gjort söta leksaksmunkar, Stjernfall som virkat en uggleskallra och Siggelina som gjort servettringar till Halloween.
 
Jag och dottern, 7 år, har dekorerat ett diadem. Först använde vi krympplast för att göra små figurer. Jag köpte genomskinlig krympplast till ett annat projekt, men det går bra till det här också. Vi ritade på plasten, klippte ut och krympte i ugnen. Däremot så gjorde jag inte figurerna platta den här gången, utan de fick vara lite krulliga för att synas bättre på diademet.


 
 
Till resten av diademet behöver du ett diadem, pärlor och så lim eller sytråd och nål. För barn är det lättare med lim, tyvärr hittade vi inget lim hos barnens mormor där vi är på besök, så det fick bli sytråd. Inte så hållbart, fiskelina eller något skulle vara bättre tillsammans med lim, men vi kör på.
 
Trä upp pärlor på en tråd som är ungefär lika lång som diademet. Sy eller limma fast pärlorna på diademet som på bilden nedan.

 
Limma eller sy sedan fast krympplastfigurerna lite vid sidan av.

 
Klart!! Corinne, 7 år tyckte det var ett superkul pyssel!
 
Imorgon fortsätter Sockerpärlan och Sveas

3 kommentarer:

  1. Va fint det blev! Rolig idé att inte vänta på att krympplasten blivit platt utan låta figurerna va tredimensionella. /Maria

    SvaraRadera
  2. Tur att inte krympplast fanns på tapeten när jag var typ 7.. hade inte gjort annat än sysslat med sådant!! Fint det blev! Förstår att dottern gillar det!!

    SvaraRadera
  3. Sött! Något att testa ihop med dottern...
    Trevlig kväll!! //Petra

    SvaraRadera