Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

torsdag 19 augusti 2010

Evig sommarkänsla






En jordgubbskudde att packa ner i presentpapper inför dotterns 4-årsdag. Mönstret finns i boken "Tildas hus" av Tone Finnager. Kudden är inte så stor, men superlätt att sy, till och med jag klarade det. Man syr ihop två röd/rosa jordgubbsformade delar, och så ett grönt bladfäste med tre flikar. Jag stoppade med fyllnadsvadd från Panduro - men hjälp vad den var mjuk och hal, och svår att stoppa med, den bara gled undan, jämfört med fiberstoppet jag tidigare köpt. Sen tråcklar man ihop kanten, jag tog broderigarn. Man kan brodera prickar på, men jag valde ett tyg med lite mönster istället. Till sist så snörper man åt bladen lite, jag tog broderigarn till det också, och så syr man fast bladen över öppningen som är kvar. Allt som allt tog det mig någon timme från att jag började rita av mönsterdelarna.

1 kommentar: