Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

lördag 18 februari 2012

Två velourtröjor

Två velourtröjor har det blivit. Ingen av dem är perfekt, det handlar om ren sömnadsteknik hos mig. Båda är dock användbara, mjuka och sköna.

Bilvelouren från Strömming köpte jag på syfestivalen i höstas. Den gröna knappslån är från ett mycket gammalt Ikeatyg, och så är det Prymknappar. Mönstret är från ett nummer av Burda från 2010, ett med samlade barnmodeller. Jag var lite osäker på om det gick att kanta med velour som kantband, men det gick, om än inte med perfekt resultat. Tyget har halkat lite, så jag skulle kunna göra lite finjusteringar så ringningen blir bättre. Tyvärr är ringningen lite för stor och lite för slapp oavsett, men kanske sonen växer i det, jag sydde i 104 och han har 92/98 vanligen. Ärmarna är dock väldigt smala. Material enligt mönstret skulle vara jersey, kanske beror det på det? Javisst ja, jag testade att fålla med trestegssicksack eftersom jag ofta tycker att det inte blir helt lyckat med tvillingnål i velour, och det blev faktiskt ganska fint.

Som ni ser så hänger knappslån utåt när han rör sig, sonen. Snygg matchning med lila muminpyjamas, eller hur? Så går det när jag vill ha snabba livebilder :-)


Nummer två (fast jag sydde den före biltröjan) är en hoodie från Sömnadsmagasinet, originalet har en applikerad uggla på. Igelkottsvelouren är köpt för över ett år sedan, när Mjuka tyger hade julerbjudande inför julen 2011. Denna tröja blev bra förutom att jag skulle sträckt kantbanden lite mer, att velouren är något snedtryckt och att modellen är ungefär knälång - trots att jag kortade den en hel del i jämförelse med originalmönstret. Sonen älskar att ha den med huvan uppdragen.

3 kommentarer:

  1. Oh, vad du pysslar och syr, jag blir helt inspirerad, men sitter ändå bara här vid datorn och hänger. Borde gå upp och sy lite jag med! =)

    SvaraRadera
  2. Ser supermysiga ut - perfekt är tråkigt ;)

    SvaraRadera
  3. du har en award att hämta i min blogg http://ulrikashobby-plats.blogspot.com/

    SvaraRadera