Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

onsdag 14 december 2011

Julklänning

Jag ligger lite back med alla fina paket jag fått de senaste dagarna. Tofflorna som jag nämnde tidigare har inte fastnat på bild ännu. Jag har också fått godis, tomtebloss och fina muffinsformar, och så en annan sak som jag ska blogga om snart, jag lovar. Men en av de finaste sakerna var det här:

Alltså, fatta vad underbara de är! Och vet ni vad, min hemliga givare måste vara tokig, för detta underbara par låg i samma paket, alltså inte ens i varsitt. Så otroligt generöst, och det är bland det sötaste jag sett det här.
Och så dotterns julklänning. Eventuellt syr jag om halsmudden, är inte helt nöjd med den. Mönstret är från Sömnadsmagasinet, men jag valde vita fickor ( öppnar man dem ser man dock hjärtvelouren även på insidan). Jag har förstorat den lite grann eftersom största storleken var 4 år. Tyvärr klippte jag fel tre (!) gånger så tyget räckte inte till långa ärmar. Istället gjorde jag extralånga muddar som man kan vika upp eller rynka lite. Det är ju en ballongklänning :-) även om rynket inte blev så mycket i slutändan. Jag fick också skarva bakstycket med en mittsöm. Tyget är Strömmings underbara hjärtvelour, köpt på Syfestivalen.

5 kommentarer:

  1. Jätte söta virkade julfigurer! De var ju jätte söta!
    Och vilken fin klänning! Jag har köpt av det tyget jag med, tänkte sy muddbyxor till barnen. Men nu blev jag sugen på att sy klänningar i stället. Men tyget räcker nog inte till det.
    Men vad synd att klippa fel. Det är ju så typiskt när man dessutom har ett så extra fint tyg. Men resultatet blev jätte fint. Gillar modellen!

    SvaraRadera
  2. Vilka söta möss och underbar julklänning!

    SvaraRadera
  3. Hejsan! Vad glad jag blev för din kommentar. Eftersom det är så få som kommenterar så har jag ju ingen aning om vilka det är som läser. Blev iaf jätteglad av att höra att det jag skriver intresserar någon! Och appropå mönsterkonstruktion så har jag precis lagt ut ett inlägg om hur man kan rita mönster till ett draperat korsettliv. :)

    Och själv gör du ju jättesöta grejer! Precis en sån här klänning har jag faktiskt också precis sytt. Den kommer nog upp på bild om bara någon dag. Fast jag skippade mudden där nere.

    Roligt att du skrev, för nu kan jag ju följa din blogg med. Kram, Stina

    SvaraRadera
  4. Hejsan! Vad glad jag blev för din kommentar. Eftersom det är så få som kommenterar så har jag ju ingen aning om vilka det är som läser. Blev iaf jätteglad av att höra att det jag skriver intresserar någon! Och appropå mönsterkonstruktion så har jag precis lagt ut ett inlägg om hur man kan rita mönster till ett draperat korsettliv. :)

    Och själv gör du ju jättesöta grejer! Precis en sån här klänning har jag faktiskt också precis sytt. Den kommer nog upp på bild om bara någon dag. Fast jag skippade mudden där nere.

    Roligt att du skrev, för nu kan jag ju följa din blogg med. Kram, Stina

    SvaraRadera