Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

tisdag 23 mars 2010

Stickad röd halsduk











Äntligen har jag stickat klart den röda halsduken som legat sen december. Jag hittade ett mönster i Allers julmagasin som verkade enkelt, och hade tänkt sticka halsduken i grått Molly-garn, det är tjockt och mjukt. Dottern hade ingen halsduk, och ville gärna ha en. Det var bara det att när jag väl skulle sätta igång såg hon ett nystan rött lady-garn och ville absolut ha en röd halsduk. Jag hade ingen lust att köpa nytt garn utan ville sätta igång, så jag valde att ta det garnet som jag hade hemma trots allt.


Det är i alla fall - pärlstickning tror jag att Mönsterarkivet har kallat det någon gång? Ni vet, man minskar varannan maska vartannat varv, och ökar varannan. Sen är det en virkad kant på också. Halsduken är ca 90-95 cm lång, så kanske i kortaste laget, men det är dumt med för långa halsdukar på små barn tycker jag. Den är dessutom ganska bred för att vara på ett barn.

Nu när den är färdig så kräver dottern istället en rosa eller lila halsduk, så hon ville inte vara modell när jag skulle fotografera. Istället tvingade jag sonen efter några misslyckade försök att själv modella.

Jag är i alla fall ganska nöjd, det är en hel del småfel och lite för glest den första decimetern, och lite småfel här och var under arbetets gång, men på stora hela så blev det rätt bra. Jag är ju ingen stickmästare...

2 kommentarer:

  1. haha, vad söt han är. (:

    SvaraRadera
  2. Vilken gullig liten mannekäng.
    Halsduken ser fin ut.
    Önskar dig en bra dag.

    SvaraRadera