Hemma hos mig har de kreativa projekten sedan bloggstarten avlöst varandra. Från att ha lärt mig virka har jag fortsatt banan med andra textila tekniker, och vad du ser är det som jag brinner mest för i stunden. Utöver det så pysslar jag och mina barn - 6 och snart 4 år gamla, och vi dokumenterar det roliga vi gör och hittar för att andra lätt ska kunna göra samma sak. Hoppas du blir inspirerad av det brokiga urvalet!

Välkommen!

lördag 10 april 2010

mina svar till det hemliga frö-bytet



Jag har ju alldeles glömt bort att fylla i enkäten för fröutbytet som jag hittade här. Så nu kommer det!




1. I vilken zon bor du?
Jag tror att det är zon 2.
2. Vilka förutsättningar för odling finns?
Vi har en mellanstor trädgård. Jag vill gärna ha sådant som funkar i kruka ändå, eftersom det just nu inte finns något annat hemma hos oss som går att plantera i. Vi har ett litet land där jag haft dahlior förut, annars är det mest gräs och sten. För övrigt såhar jag både söderläge och norrläge så när det gäller det så spelar det ingen roll. Till nästa år har jag kanske skaffat pallkragar.

3. Vad föredrar jag att odla?
Vad som helst som funkar i kruka, grönsaker eller blommor allt känns roligt.

4. Favoritfärg
I år har jag beslutat mig för att fokusera på gult, rosa och blått, på de olika uteplatserna. Vitt passar ju till allt... Men även rött och lila funkar bra eftersom olika färger passar ihop. Jag är helt enkelt inte så organiserad och noga, bara det är fint så får det plats hemma hos mig!

5. Hur stor erfarenhet av odling har jag?
Inte särskilt stor. Förra året petade jag och dottern ner massor av frön som växte så fint - tills vi inte hann med att plantera om dem och sen åkte vi bort och sambon glömde vattna dem... Hellre än bra helt enkelt.
6. Finns det något jag verkligen inte vill ha?
Nej. Eller jo, sådant som kräver massor av plats och energi för att bli något. Med våra förutsättningar just nu så kommer något svårskött med all säkerhet inte att överleva.

7. Favoritväxter
Jag älskar syrener, rosor, solrosor, luktärter... Sådant som luktar gott och blommar lätt. Jag har också massor med pelargoner. Jag planterar gärna tomater, sallad och kryddor också. Det finns inte så mycket som jag INTE gillar. För mycket barrväxter kanske? Och javisst ja, jag undviker helst sådant som sprider sig för mycket.

8. Har du någon växtrelaterad allergi?
Nej, men jag har små barn så giftiga saker känns inte så skoj.

Bild från odla.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar